Friday, February 18, 2011


Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuhh ^^ dan salam ukhwah kepada semua umat islam.
Dgn lafaz bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdullilah, Ana masihh lg aktif dlm blog ana.. Cuma ana xtau ape yg ana ingin sampaikan.. otak ‘blank’ sejak kebelakangan ni hehe.. tapi syukur sgt. Ana tau ape yg ana ingin sampaikan dlm blog ini. ^_^ suke3.

Pada hari khamis yg lepas, ana telah menyampaikan tazkirah kekasih agung sedang cemburu ni mmg berkaitan dgn remaja zaman kini. Ana just bcekan saja topik ini dalam buku majalah SOLUSI siri 28 dalam usrah ana. Majalah ini ada kebaikan buat ana dan kpd umat2 islam.. gunakan lahh wang anda utk membeli majalah tersebut, mmg berfaedahh. J tidak rugi langsung, dan kalian mesti beli punya laa setiap bulan. Hehe ana dapat tau drpd sahabat ana punya abg. Beliau lah menerangkan segalanya majalah ini kpd ana. Ana membelinya, dan baca2… ya ALLAH, majalah ini bgus utk diri ana.. dapat la ia mengubahkan diri ana kearah kebaikan dan memantapkan lg keimanan ana.


*mmg best topik ni yg ana pilih ni.. 

Berkata ibn Qayyim al-Jawziyyah: “Allah s.w.t cemburu terhadap hati hamba-Nya yg mengabaikan cinta, harap dan takut kpd-Nya, dan ada sesuatu yg dalam hatinya selain DIA

Tgk betapa sygnya dan cemburunya ALLAH kepada kita, Cuma kita sering mengabaikan-Nya dan dalam hati kita ada yg menjadi org pertama drpd-Nya.. yg ni mmg sesuai ngan usia remaja dan usia tua.. cthnya: bila salah satu pasangan da minx break up, mula laa nak bunuh diri, dan mencederakan diri sendiri, ni kerana salah satu pasangan slalu ckp I love u, I miss u, u la milik I tuhh sume. Itu hanya kata2 kosong dan bleh menyakitkan hati kita dan sering melukakan hati kita. Knape manusia perlu lukakan hati kita ini? bila break, mula xbertegur sapa, da jd musuh laa, benci tgk muke die laa. itu sesetengah org. Ni bolehh memecah belahkan persaudaraan umat islam manakala bg yg berumahh tgga, bila salah seorg sudah meninggal dunia, mula menanges teriak2 dan tidak terima pemergiannya. Hmm.. fikirkan lah wahai umat2 islam, sebelum bertindak.

Lelaki solehah pun cemburu kerana la Lumrah Cinta..

*umar cemburukan isterinya ke masjid
Umar bin al-khattab tidak kurg besar cemburunya. Pernah isterinya keluar solat berjemaah di masjid. Daripada riak wajahnya, isterinya tahu Umar tidak suka dan sedang cemburu. Lalu isterinya berkata: “jika kanda melarang, dinda takkan pergi.” Umar diam sahaja kerana teringat pesan Nabi s.a.w. yg bermaksud: “janganlah kalian melarang para wanita pergi ke masjid.”( riwayat al-Bukhari, Ahmad dan Abu Daud )



Setelah selesai menyampaikannya, kami telah membuat perbincgn mengenai isu2 remaja ni. Terutamanya luahan isi hati kepada sahabat2 kita.. zaman skrg, susah laa nak jumpa teman yg bolehh membawa kita ke jalan kebenaran dan percayakan mereka 100%, mmg susahh. Setiap kali kita pasti akan luahkan kepada orgg yg salah. Itulah kesilapan besar buat kita, tidak berhati2 mencari kawan.. Habis diheboh2kan kpd org lain, dan maruah diri kita akan jatuhh begitu saja.. mana nak letak muka kita. Ya ALLAH betapa maluu nye diri kita.. Ukhti ana kata org cmtuhh bukan diktekann KAWAN. Kita sering bergaduhh dgn kawan kita, mule ade perasaan hasad dengki, dan lain2.. pastuhh perginye cerita kat org lain pasal masalahh kawan kita, masalah peribadi kawan kita plakk tuhh. Org lain pasti pandang serong dkt kawan kita. Hilang kepercayaan kawan kita terhadap kita. Jangan sesekali buat kawan kita hilang percaya dkt kita.. jika kita ni kaum hawa, luahkan sahaja kpd kaum hawa. Jika kita ni kaum adam, luahkan saja kpd kaum adam.. jgn terbalikk plak.. mmg. Seringkali ana dgr, kaum2 hawa slalu ckp, lelaki ni senang memahami mereka, kalau perempuan ni gedik laa, cerewet la, suka mengumpat la ape la.. anggapan mereka mmg salah, bhwa lelaki ini sama saja sifat mereka seperti kita yg suka mengumpat, mengutuk.. ni berlaku zaman jahiliah ana. Jika ada perasaan yg membuatkan kalian marah dan mempunyai masalah yg ringan dan berat mengadu lahh kepada ALLAH S.W.T, ALLAH itu MAHA MELIHAT DAN MAHA MENDENGAR, DIA lahh melihat masalah yg sedang kita hadapi dan mendengar isi hati kita ini..berdoa la bersungguh2. *Jgn sesekali cerita keaiban org, ALLAH sgt membencikannya, semua hamba ALLAH banyak kelemahannya, ape yg kita patut lakukan ialah berdoa lah kebaikan utk mereka.  hati2 wahai semua umat islam.. ana sedar ana ni bukan pengetahuan agama sgt, ana cuma sampaikan ape yg ana bincangkan dgn ukhti dan sahabat ana sendiri dlm usrah. Sampai disini sahaja ana ingin sampaikan^^ syukran kepada siapa yg membacanya, kalau ade pendapat? Atau ana tersalah taip ni.. tegur2 laa ea.  Hehe.


ana cuma seorg insan biasa, sebagai seorg hamba ALLAH, ana hanya menyebarkan dan sampaikan kepada semua umat2 islam.. ana akan buat yg terbaik dan lebih baik, insyaALLAH ^^


wallahualam