Sunday, January 16, 2011

ketika bekerja di Sekolah Agama Rendah AL-HIDAYAH, taman maju, seri iskandar, perak :)

ketika mula bekerja, saya berasa gementar kerana ini permulaan saya bekerja di SRAH Seri Iskandar. saya sebagai guru EDUCARE, pekerjaan ini mmg mudah, kerja 4 jam sahaja. guru EDUCARE ni kene tggu kepulangan anak2 murid nya yg pulang dr sekolah tersebutt di belakang sekolah ;D
di sini saya byk mempelajari ilmu2, cm bhasa arab. :)
saya telah diarahkan oleh ukhti ZANA, dia laa yg mengajar saya bgimana utk menjaga situasi budak2 dan mengarahkan mereka melakukan mcm2 aktiviti, dan disitu juga anak2 murid telah memanggil saya dgn panggilan MUALIMAH DILA, mula2 xfaham mualimahh tuhh ape, pastuhh bru faham. huhu. selain itu, pekerja2 disituu kne lah berkomunikasi dgn menggunakan pgglan ana (saya), anti(bagi perempuan), anta(bagi lelaki), mualim(guru lelaki), mualimah(guru perempuan), aulad(anak murid lelaki) dan banat(anak murid perempuan).. mcm2 lahh, mule2 kekok gakk nak pggl cmtuhh, lame2 da biase. dgn pggln cmtuhh agak sopan bg saya ketika berkomunikasi dgn mereka.

ni la pekerjaan saya ketika di rumah EDUCARE

di rumahh EDUCARE ni, saya diarahkan utk mengajar mereka iqra', menolong mereka menyiapkan kerja sekolah, mengajar mereka mathematics, dan subjek2 yg lain. selain itu, saya juga kne menghidangkan minum petang mereka agar mereka tidak kelaparan dan mengarahkan mereka utk bersolat serta menyuruh mereka bermandi manda sebelum bermula nye aktiviti yg patut kami lakukan. alhamdulillah, senang saya berkomunikasi dgn mereka :) itu tanggungjawab saya sbgi mualimah

wahai auladku, akan saya didik mu dgn cara yg betul, insyaALLAH. saya kne menolong mereka ketika mereka ingin bersolat, ape tah lagi dgn budak tahun 1. berebut2 nak beriqamat, bile nak jadi imam, gementar tuhh pun ade. haha itu la auladku.
ni la senarai aulad2 ku:
tahun 1: arif, izhan, haiqal, hasif
tahun 2: aqil, hussien dan hilmi
tahun 3: qarnain
tahun 4: farhan

wahai banatku, akan saya mendidik mu agar bersopan, dan menutup aurat ketika berdepan dgn aulad2 dibwh bimbinganku. insyaALLAH. saya kne mengajar mereka agar jg menunjukk aurat terhadap kaum lelaki. dan elakk pergaulan bebas. itulaa banatku
ni la senarai nama banat2ku
tahun 1: najjatul, dan fatihah
tahun 2: dinie
tahun 3: fatinah, puteri, izzah, dan balqis
tahun 4: husna 

*selain itu, saya juga merupakan guru ganti di SRAH Seri Iskandar ketika mualim dan mualimah yg ade cuti sakit dan ade hal lain.
saya kne mengajar kelas 1 KHATIDJAH dan 3 HINDUN dalam subjek bahasa melayu dan tulisan jawi.
first time mengajar ni, huhu tapi best, sbb mcm2 gelagat dieorg buat, sampai ketawa kecil :)

itulah pekerjaan saya di SRAH Seri Iskandar, alhamdulillah perkhidmatan saya semua baik2 belaka. syukur