Sunday, April 3, 2011

ana rindu sgt bertadarus, al-qurann ni la menjadi temanku..

assalamualaikumwarahmatullahiwabarokatuh..
dan salam ukhwah kepada semua umat islam.
dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim.

alhamdulillah ana masih aktif lg dgn blog yg penuhh islamic ni, eceh2! skrgg ade kekangann skit.. sbbnye pasni ana da jarang la on9. hehehe xpe2, insyaALLAH blog ana masihh lagi aktif.. :D ana ingin berkongsi cerita yg ana  btul2 rinduu dgn tadaruss al-quran bersama mak ana dan kawan ana.. jarangg sgt.. ana slalu sibukk dgn kerja2 di SRAHSI, tapi ade juga tadarus dalam usrahh, mmg seronok bile membce al-qurann dgn sahabat ana dgn naqibah. =,=  kebetulann ana dapat gaji, ana beli lahh tafsir al-qurann berwarna hijauu, warna kegemaran ana.. sblumm tuhh, kat bdr universiti ade pasar malam, ana balik dr kerja pi singgah japp.. pastuhh lalu la depan kdai ikhwan abadi(menjual kitab, bju muslimahh, tudung2, dan pelbagainya lgi).. ana ternampak la tafsir al-qurann yg bru je dihantar olehh hamba ALLAH, ana trus ziarahh. ana tgk2 satu persatu.. mule2 pilihh warne ungu, tak jadi la pilihh pink plakk, pun xjadi laa ternampakk pula warne hijauu tuhh hehe ^^ trus ana minx tlg kat pak cik tuhh tlg simpankann tafsir ni sbb ana mmg nak beli.. tggu gaji kuar. hehe kdai tuhh mmg tempat ana punye favourite la.. ape yg ana nak ade je kat kdai tuhh ^^. hehe alhamdulillah.. masa beli tuhh mak cikk tuhh kasi turun harga, harga sebnarnye rm 52, ttbe kasiii kurang plakk rm 45.. wow... jauhh tuhh, selain beli tafsir.. ana beli baju muslimahh dan buku majalah solusi edisi 30.. bju muslimahh pun die kasi kurg juga. wahh suke2.. hehehe terima kasihh ya ALLAH, ALLAH ni mmg  MAHA PEMURAHH.. (: ana pun suka2 laa.. hehehe sampai tertinggal brg ana sendiri.. hehe :)


Di sekolah al-hidayah, setiap kali ana balik kerja.. ana harus bertadarus bersama sahabat ana, maryam dkat pejabat.. sbnarnye ana xkhatam lg al-qurann.. ana slalu pindah2.. kne cari org mengajar al-quran pun susa.. lama juga ana tgglkann. mule la lupe hukum tajwid tuhh, ALLAH! malu juga rasanye.. skrgg ana berusaha mempelajari bersama kawan ayah ana punye isterii: cik ros namanye. (: maniskan name beliau ni. hehe.. mereka la mengajar ana kembali utk mengenali ape hukum2 tajwid ni semua, rasa syukur la.. bile bertadarus dgn sahabat ana, ana baca tergagap, sifat maluu tuh pun ade juga.. tapii ana akan berusaha utk fasihkan lagi membaca.. dalam beberape bulann kawan ana cakap, ana dahh fasihh membaca, ya ALLAH suka ana dibuatnye, terima kasih ya ALLAH... ^^ ana turut gembiraa.. kalau dgn budak2 ana turut mempelajarinya juga :) ape hukum2nye ana da tau. hehehe mmg seronokk la.. skrg jarang pula bertadarus.. tapi ana xkann tgglkan al-quran.. skrg da ade tafsir al-quran sendiri, bolehh bawa dimana2 sahaja (: 


Di rumahh pula, mak ana sentiasa meminta bantuann dr ana utk merujuk bcaannya, btul ke tak hukum tajwidnye tuhh.. disebabkan adenye tafsir al-quran. bile mak ana habis bce satu muke surat ayat al-qurann, ana akan translate kan dan membaca ayat tafsirann tuhh dkat mak ana. mak ana berkata kan bgus kite memahami ayat al-quran tuhh.. hehehe ana turut tersenyumm dan gembira ^^  kiteorg pernah juga bertadarus bersama.. rinduu rasanye (: kdg2 dgn cik ros, ana bce al-quran.. bile benti je satu ayat, gerenti la kne soal,, tergagapp ana dibuatnye.. ana main taram ja.. tgk2 btol, hehehe kdg2 salahh hahaha lg laa.. ^^ xpe2 ana akan catat ape yg ana mempelajarinya hehe..


bile bce al-quran sorg2, ana rasa risau pula bcaan salahh, ALLAH je la MELIHAT DAN MENDENGAR bcaan ana.. ana bertawakal.. ana bce al-qurann ni punn sbb niat nak blaja dan ingin mengkhatamkan al-quran.. setelahh selesai bcaan al-quran, ana menciumm nye byk kali.. ya ALLAH! mcm ciumm pipi mak je. hehe.. rasa rinduu plakk kat al-qurann ni.. mcm kekasihh ana pula, hehe al-quran ni la menjadi teman hidup ana.. bile bce al-quran jee mesti nanges dan gembira.. dan mengadu kpdNYA ape yg tersiratt di hati ana ni..
ya ALLAH, ana harap bile di alam kubur nanti die lahh menjadi pembela ana.. amin ya rabb.. ana harap sgt.


bile ana hadapi masalahh, ALLAH sahaja laa tempatt ana mengadu... ana mengaku ana insan yg lemahh dan takut kpdNya.. ana tak nak jadi org yg lalai di muke bumi ALLAH ini.. ana da serikk.. serik! ya ALLAH susahh ana ingin ungkapkann betapa cintanya ana kepadaMU ya ALLAH :'( mmg ana menanges tak pernahh menitiskan air mata.. tapi hati ana ikhlas.. biar lahh org kata ana ni berpura2 menanges.. ana tak kesa.. hanya ALLAH sahaja memahami ana, logikk kah atau xlogikk ana menanges krneMu..

sampai di sini sahaja ana menaip..
assalamualaikum, ana hanya berkongsi cerita sahaja. terima kasihh krne sudi membaca (: semoga kalian tidak akan menjadi org yg lalai di muka bumi ALLAH ini.. amin ^^